onsdag 5 september 2012

Onödigt farlig cykelbana

Här cyklar metros fotograf Henry Lundholm på min cykel och filmar en onödigt farlig cykelbana vid Älvsjö pendeltågsstation. Såhär blev filmen. Visst känner man att kurvan är ganska läskig, tvär och utan sikt?  Metro ville att jag skulle lista några andra farliga cykelbanor. Det gjorde jag. Det som är tråkigt med metro är att allt blir så otroligt kortfattat. Det här sa jag också men det kom inte med:
–Det är fantastiskt att stockholmarna cyklar mer och mer i sin stad. Baksidan är att det blir trångt, och ibland farligt, eftersom gaturummet inte är anpassat för så många cyklister. Men gamla synder får väl stadsplanerarna försöka åtgärda allt eftersom. Det som gör mig ledsen är när man bygger nytt, och satsar, som i Älvsjö, men inte tänker på hur säkerheten fungerar i praktiken. 
 Det är mest krockarna mellan gångtrafikanter och cyklister jag oroar mig för. Jag tror att det beror på att jag tycker att i de situationerna är det jag som cyklist som är mest ansvarig. Däremot är jag inte särskilt rädd när jag cyklar till exempel på Hornsgatan. Det som stör där är alla transportfordon som lastar och lossar och blockerar cykelfältet.

Viktiga förbättringar vore att:
·         Separera gående och cyklister tydligare
·         Låta cyklister köra mot enkelriktat
·         Låta cyklister svänga höger även när det är rött
·         Ordna bättre lastplatser för yrkeschaufförer