lördag 16 november 2013

Det här är hemma - jag bor här nu

Så säger Anna (som egentligen heter något annat) om Vemyra. Vemyra utanför Sollefteå är ett boende för flickor mellan 13 och 20 år som har mycket, mycket trassel och en svår uppväxtmiljö bakom sig när de kommer hit. Här ska de försöka bygga upp en bättre självbild, bli av med självskadebeteende (som många, självklart inte alla, har), lägga av med droger och kriminalitet. Vemyra drívs av Statens Institutionsstyrelse och är en låst institution. Alla SiS-instutitioner har rätt att isolera den som riskerar att bli farlig för sig själv eller andra. En mycket vansklig befogenhet. Vemyra försöker att inte använda sig av den möjligheten. I årets sista nummer av Socionomen kan du läsa min intervju med Anna om hur det är att bo på Vemyra.
Jag ska fixa bra rutiner och sysselsättning eftersom jag aldrig haft det. Jag ska bevisa att jag kan det, för då kan jag komma igen om det kraschar. Man är aldrig klar till 100 procent men jag måste visa att jag fixar mina mål innan jag kan flytta härifrån.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentera här