lördag 24 november 2012

Marias bok

Det här är Maria Moraes. I maj 2010 när jag träffade henne första gången och tog den här bilden, var hon 19. Hon berättade för mig om det längsta året i hennes liv, det år då hon var mellan 13 och 14. Hon åkte fast för grovt rån och satt på låst SIS-institution. Om hur det är att sitta isolerad och övervakad berättade hon också i min och Anna Kakulis bok Ett annat hemma- om samhällets ansvar för placerade barn.

Maria har något särskilt, hon är väldigt klok. Hon kan också se med total självdistans på det svåra hon varit med om, vilket inte är så vanligt. Det är en av anledningarna till att jag sa "ja" när hon frågade om jag ville hjälpa henne att gå igenom allt hon sparat från SIS-tiden och försöka göra en bok av och om det. Nu har vi börjat. Jag hoppas verkligen det kan bli något av det, att vi kan få ett förlag att nappa. Men, en bok, det är massor med jobb. Så önska oss lycka till!
Här kan ni i alla fall se lite av Marias "rosa arkiv".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentera här