fredag 5 juli 2013

Debutant i Almedalen

Nu har jag varit där. I Visby tillsammans med 12 000 politiker, journalister och påverkare. Det var intressant, lärorikt och roligt. Det gav också mersmak för Gotland som jag inte besökt på över 10 år. Jag hade glömt att det är så fantastiskt vackert. Nästa år blir det semester där!

Tiden från måndag till fredag gick oerhört snabbt. Jag har såklart varit på seminarier. Några av dem har jag skrivit kort om på SocialAktion. Andra mognar kanske till artikelidéer längre fram, ytterligare annat får ses som ren fortbildning. Det var svårt att bestämma om jag skulle gå på sånt som jag brukar gå på och som jag ofta skriver om eller om jag skulle ta chansen att gå på helt andra grejer. Det blev både och. Jag har lyssnat på partiledarnas tal. Först var jag väldigt besviken på retoriken, sen blev det bättre.Jag tyckte mycket om Idrottens dag med alla pröva-på aktiviteter. Visst har jag minglat, men ja, så speciellt var väl inte just det. Roligast var att stöta på gamla bekanta även om jag såklart också knöt några nya kontakter. Och något rosédrickande såg jag inte på dagtid. Jag är besviken över att jag inte lyckades få smaka den alkoholfria Almedalsdrinken, den fanns inte någonstans där jag frågade efter den.

Jag uppskattade aktionen att göra ett begravningståg och begrava den svenska vapenexporten på stranden. Jag njöt av cykelturen till Leva Kungslador och den goda vegetariska buffén där. Och avslutningskvällens cykeltur till Visby Strandby ackompanjerad av solnedgången i havet blev en fin avrundning.


Heidi ”Armbryterskan från Ensamheten” Andersson lär Felice 6 år hur man bryter arm.



Närmre Almedalsdrinken än såhär kom jag inte. Klicka på bilden så kan du läsa ingredienserna. Foto: Rolf Jönsson. Han tog förresten 30-talet såna här bilder på olika tröjbudskap. Dem skulle jag lägga som en bildspelsserie om jag hade den funktionen här...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentera här