måndag 23 september 2013

Anna F möter Anna F


Det här är Anna Fredriksson. Min namne, tillika romanförfattare och manusförfattare för film och tv, bland annat har hon under en period varit huvudförfattare till klassikern Rederiet.
Ändå sedan hon kom med sin första bok Sommarhuset, har jag velat träffa henne. Då hörde folk av sig och gratulerade mig till min första roman! I somras kom hennes tredje roman, Augustiresan. En riktig rysare om Jenny som blir HR-chef och sedan mobbad av sina f d arbetskamrater. När läste du en bok om vuxenmobbning på jobbet senast? Nej, tänkte just det. Boken berörde mig och jag ville gärna skriva om den. Tänk att jag jobbat som personalsekreterare också. Och som chef. Det känns så länge sedan nu. Men det var roliga och viktiga jobb då. Nu blir det i alla fall ett författarporträtt av Anna i Chefen i fokus. Vi var rörande överens om att livet som frilans och att få vara sin egen chef är fantastiskt.

Jag hade tagit med mig mina egna böcker för att visa Anna. Tänkte att hon kanske ville ha nån, att hon kunde få välja en. Eftersom hon har sommarhus på Österlen ville hon gärna ha Cykelpromenader Öresund runt. Men hon ville också ha Ett annat hemma - om samhällets ansvar för placerade barn. Och då blev jag ju glad förstås. Den skulle kanske kunna passa som research för en kommande bok med tanke på hennes ämnesval och de karaktärer hon väljer. Man vet aldrig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentera här