söndag 15 september 2013

Spelet som ger högre kollektiv intelligens

Ikväll har vi spelat spel mina tre favoritgrabbar och jag. Och inte vilket spel som helst utan samarbetsspelet Cohero. Det går ut på att tillsammans lösa en massa problem på en öde ö, bygga en flotte och ta sig därifrån innan dricksvattnet tar slut. (Man klarar sig 40 dagar utan mat om man har vatten lärde jag mig.)Spelet har så många komponenter att ingen spelare ensam kan överblicka alla delar, allas bidrag till lösningar behövs. Det här är ett spel som så småningom kommer att finnas i handeln i en förenklad variant som sällskapsspel. Än så länge finns det för företag, grupper och skolor och då kräver det en introduktion. En sådan fick vi av en av spelets konstruktörer, psykologen Christofer Gradin Franzén. Vi fick också hjälp att efter att vi misslyckats med att ta oss levande från ön, reflektera över våra styrkor och svagheter som grupp.
Vi hade behövt mer konstruktiva konflikter för att hitta vassare lösningar, menade Christofer.
- Sammanfattningen efteråt var bäst. Nästa gång skulle vi klara det. Jag skulle gärna spela det här med mina kompisar, tyckte Teodor 18 år.

Helt klart tyckte vi alla fyra att det var både roliga och lärorika timmar. Teodor kommer att recensera spelet i Skolfamiljen och jag hoppas att jag kan skriva om det i någon av lärartidningarna när jag fått vara med och se hur lärare på Vittra gymnasium lär sig att bli processledare för att sedan använda spelet med eleverna.   





Psykologerna Christofer Gradin Franzén och Petter Eriksson
med Teodor hemma i vårt kök. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentera här