torsdag 27 februari 2014

Intervju med Genusfotografen

Det är roligt med jobb som jag får göra helt utifrån egen idé och utforma som jag vill. Så är det med intervjun med genusfotografen Tomas Gunnarsson som kommer den 8:e mars i SocialPolitik.
Jag är lite glad att jag genomförde intervjun innan Tomas fick en massa medial uppmärksamhet för att han genom en omröstning på sin blogg utsåg Årets sexist 2013. Nu skiljer sig min text lite från annat som skrivits och det känns bra. Bland annat får du tips på hur du själv snabbt gör en egen bildgenusanalys:
Vad säger personens kroppsspråk?
Framställs personen som objekt/passiv eller subjekt/aktiv/tänkande/handlande
Vilket perspektiv har bilden; uppifrån, nerifrån, ögonhöjd.
Vilka instruktioner tror du att fotografen gett modellen?
Vad händer om du i tanken byter kön på modellen?
Skulle det bli konstigt? Varför? 

Och såklart - läs Tomas blogg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentera här