torsdag 3 november 2011

Kan du hjälpa vid en panikattack?

Mellan 20 och 40 procent av befolkningen i Sverige uppskattas lida av någon form av psykisk ohälsa, allt från oro och ångest till allvarliga psykiska sjukdomar. Vet du hur du kan hjälpa en person med panikattack eller självmordstankar? Under hösten kan allmänhet och professionella i Norrbotten, Västra Götaland och Stockholmsförorten Rågsved gå en kurs i just första hjälpen till psykisk hälsa anordnad av NASP (Nationell prevention av suicid och psykisk ohälsa).

Jag har också gått utbildningen och hoppas kunna skriva om den vid tillfälle. Nu blir det i alla fall en liten notis i Socionomen. Om utbildningen, som är evidensbaserad i Australien, faller väl ut kommer den att erbjudas över hela landet.

Det här är nödvändig kunskap som jag behöver både privat och i mitt jobb inom socialpsykiatrin i Botkyrka, säger Tina Ramic. (till höger på bilden)

Dramapedagogen Magda W Kokai (till vänster på bilden)menar att utbildningen kommer att hjälpa henne att hjälpa andra.

Jag har lärt mig signaler och förlopp som gör att jag känner mig mindre rädd inför de här sjukdomarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentera här