torsdag 30 juli 2015

Att förlora ett sjukt barn

För första gången ska jag göra två tidningar ungefär samtidigt, både Memento och SocialPolitik lämnas till tryck i början på september. Därför har jag förarbetat ganska bra under sommaren. Så det mesta känns under kontroll. Ett annat nytt uppdrag under hösten är att göra sidan Karriär i Dagens Samhälle.
En av de texter jag skrivit under sommaren handlar om Jenny och hennes 8-åriga dotter Freja i Sundsvall. För fyra år sedan dog Frejas tvillingsyster Tindra i levercancer. Det var på Långfredagen, tre dagar efter att tvillingsystrarna fyllt fyra år. "Visst kan ett barn dö, men vilken tur att det inte kan hända oss", tänkte Jenny in i det sista. Tindras död var kaotisk och dramatisk. Tre levertransplantationer gick hon igenom, men den fjärde fick avbrytas, hennes tarmar klarade inte mer.Man överlever, sorgen blir lättare att hantera. Jag har mina krascher, men inte lika ofta nu. Men det går inte en dag utan att jag tänker på Tindra, säger Jenny. 

Här är Jenny och Freja vid Tindras minneshyllor i vardagsrummet. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentera här