fredag 26 april 2013

Besök i begravningsbilsfabriken

En begravningsbil är en stor investering för en byrå och också en viktig symbol för verksamheten. Det tog inte lång tid för mig i den här branschen att inse att för många (män) är de här bilarna riktiga ögonstenar. Idag har jag fått se hur de byggs. Väldigt kort och förenklat kan man säga att man tar en VolvoV70, monterar ner stora delar av den. Kapar den och förlänger, sätter i nya dörrar, nytt glas och en mängd inredningsdetaljer, drar ny el och lackerar om den. Riktigt hantverk. Fyra månader tar det från beställning till leverans. Det här lärde jag mig på Nilsson special vehicle i Laholm.  Nilssons har 90 procent av den svenska begavningsbilsmarknaden och säljer också bilar till länder som Storbritannien, Belgien och Italien. Dessutom bygger de ambulanser, limousiner och diplomatbilar enligt samma princip. En väldigt mera ordentlig beskrivning av byggprocessen och fina bilder kommer i nästa nummer av Memento 7:e juni.

                                                  Oj! Vilket fint välkomnande. 
  Bertil Hagberg fotade.Hans specialité är flygfoto. 
   Sen fick jag skjuts till Göteborg i den splitternya demobegravningsbilen. Mjukt och skönt. Fick anstränga mig för att inte somna. 
Men innan jag lämnade Laholm hann jag med trevlig och god lunch med utsikt över Lagan, Teckningsmuséet och bokhandeln  Rena rama semestern. Idag och imorgon blir det jobb på Sveriges Begravningsbyråers Förbunds årskongress. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentera här