måndag 1 april 2013

Envis som en gris

Att vara envis och dessutom tänka "jag gör det här minst lika bra som någon annan". Det är två bra egenskaper för en frilansare. Påhittighet skadar inte heller. Ibland får man lön för mödan först efter fyra år! Det hände mig idag på 1:a april att jag fick ett mejl från Scanpix där jag skulle godkänna ett fakturaunderlag. Jag höll faktiskt på att trilla av stolen när jag såg att Riksdagsförvaltningen köpt två bilder av EU-parlamentariker som jag tog i Strasbourg 2009.
Det var en fantastisk resa till mandatperiodens sista session. Den betalades av EU och bland andra var Camilla Kvartoft  (ni vet hon som pratar brott i teve med Leif GW) med och direktsände i radio. Jag hade så många bra idéer på jobb när jag kom hem. Och jag älskade staden. Jag tänkte att jag skulle kunna sälja någonting i alla fall, eftersom det var valrörelse och allt. Men det var tji. Den enda artikel jag sålde var till Intra och den hade vi gjort upp om innan jag åkte. Det kändes trist men sånt är livet. Jag hade tagit många porträttbilder av politiker och slängde iväg dom till Scanpix bildbank.Tänkte att någon tidning skulle behöva nytagna bilder. Men icke. Förrän fyra år senare alltså. Det var en rolig överraskning. De bilder som Riksdagförvaltningen köpt är den översta på Anna Ibrisagic (M) och den på Olle Schmidt (FP) och sälen. Det skulle vara roligt att veta vad dom ska ha dom till. Nån ny broschyr kanske. Eller webben.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentera här