torsdag 1 augusti 2013

Saltvatten blir dricksvatten på Utö

Jag älskar att ha semester på Utö. Det är avkopplande samtidigt som det finns så mycket fint och intressant här. Alltid hittar jag något som jag också vill skriva om när jag börjar jobba igen. Det har blivit i alla fall tre artiklar under de senaste åren, alla i Magasin Skärgård. I sommarnumret som är aktuellt nu har jag skrivit om Frode, 16 år och redan veteran på Utö Bakgård. Till höstens nummer är det tänkt att jag ska intervjua Lena Nyberg, vd för Skärgårdsstiftelsen. Om jag hittar någon intresserad tidning skulle det också vara roligt att få skriva om hur Utö vattenverk gör saltvatten till dricksvatten. Nu under högsäsong tas en mängd motsvarande 173 000 mjölkpaket saltvatten under ett dygn  från fjärden Mysingen. Vattnet går genom tre filter och ett membran och fem timmar senare kommer det ut i Gruvbyns kranar. Vid ett studiebesök idag lärde jag mig också att bakpulver tillsätts för att ge vattnet en god smak.
 Hans Walter och Tomas af Petersen har jobbat ihop på Utö vattenverk i 25 år. Tomas af Petersen så länge som 38 år för Skärgårdsstiftelsen. 
 Bakpulvret.
Gruvorna är reservvattentäkt och härifrån tas en del av dricksvattnet.

2 kommentarer:

  1. Hej Anna Fredriksson, Jag hittade en tidningsartikel ifrån Dagens Nyheter Fredagen den 12 juli 1996, där kan du läsa artikel om "Havet blir drickbart" Östersjöns modernaste vattenverk invigs på Utö.

    SvaraRadera
  2. Tack! Intressant att de vara så tidigt ute.

    SvaraRadera

Kommentera här