måndag 9 december 2013

Med orden som terapi

De senaste två somrarna har jag haft ett trädgårdsmingel med folk som kunnat komma ifrån på dagtid. "Lilla Almedalen" kallar jag det på skämt. För att det skulle bli mera likt Almedalen erbjöd jag i år de som ville att prata fem minuter om något som de ansåg angeläget. Fyra personer nappade. En av dem var Agneta Werner.

Agneta pratade i fem minuter om vad det kan innebära att ha psykisk ohälsa. Hon har själv 20 års erfarenhet. Det tog inte många minuter innan jag grät. För Agneta är fruktansvärt bra som berättare och föreläsare. Boka henne!

Jag lärde känna henne när hon gick vår allra första skrivarkurs inom Social Aktion. Sedan har hon själv hållit i skrivarkurs och är aktiv inom projektet. Planen är att hon ska hålla i en berättarkurs våren 2014. Det är hon som visat mig hur Fountain House funkar och hon har lärt mig en skrivövning som är väldigt bra för kreativiteten. Sedan en vecka vårdas hon på slutenavdelning för att hon har väldig ångest och vill skada sig själv. Om det skriver hon insiktsfullt i sin blogg. Igår var jag och en kompis och hälsade på henne. Det var långt ifrån första gången jag besökte en låst psykavdelning. Men det är aldrig trevligt. Och efteråt var jag tvungen att skriva av mig så jag gästbloggade hos Agneta. För det här med tvångsbältning har jag mycket mycket svårt för.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentera här